Fritagelse fra undervisning

Skolen henstiller til, at elever ikke holder ferier uden for skoleferierne.  På Skolen på Duevej lægger vi stor vægt både på den daglige trivsel, på fællesskabet og på fagligheden. Skolens lærerteams planlægger derfor undervisningen i de enkelte klasser, så der bliver den bedst mulige sammenhæng mellem de forskellige fag, så både børn og voksne kan nå de mål, de sætter sig.

Når børnene holder ferie uden for skoleferierne, medfører det:

• Forstyrrelser i forhold til den planlagte undervisning, både for de børn, der holder ekstra ferie, og for dem, der er i skole.
  • Forstyrrelser i forhold til det faglige og sociale fællesskab i klassen.

Børn, der holder ekstra ferie mangler dele af den undervisning, de skulle have haft. Og samtidig kan det fx være svært at fastholde kvaliteten i planlagt projekt- eller gruppearbejde for de børn, der er i skole, hvis mange af klassekammeraterne er væk på ekstra ferie.

Der kan være særlige forhold der gør, at det kan være nødvendigt at blive fritaget fra undervisningen, f.eks. ved sygdom blandt familiemedlemmer eller ved helt særlige og sjældne begivenheder i familien. I sådanne tilfælde kan skolelederen, ud fra en samlet vurdering af elevens sociale og faglige behov samt øvrige fremmøde stabilitet give den pågældende elev ekstraordinær frihed.

Ferier bør kun holdes i skoleferierne. Elever, der er på ferie uden for skoleferierne vil som udgangspunkt blive noteret med ulovligt fravær de pågældende skoledage.

Hvis forældre vælger at lade deres barn holde ekstra ferie uden for skoleferierne, overtager forældrene undervisningspligten, hvilket betyder, at de har ansvar for at holde sig orienteret om, hvad klassen har arbejdet med via Aula/skolens læringsportal eller kammerater og sikre, at der hjemme afsættes den fornødne tid til at indhente det eventuelt forsømte skolearbejde.

I  forbindelse med religiøse begivenheder henstiller skolen til, at forældre kun beder eleven fri en enkelt dag. Denne anmodning kan stilles direkte til klasselæreren, der i øvrigt kan give tilladelse op til to dages fravær (også ud fra en samlet vurdering af elevens sociale og faglige behov).

Alle henvendelser om ekstraordinær frihed ud over to dage stilles direkte til skolelederen.

(Vedtaget af skolebestyrelsen d. 14.06.2022)