Skolen på Duevej logo

Trafikpolitik

Trafikpolitik for Skolen på Duevej

Børn gør, som du gør - ikke som du siger

Trafikvaner - gode som dårlige - grundlægges i barndommen. Små børn er autoritetstro. De forventer, at det, du som forælder gør, er rigtigt. De spejler sig og efterligner. Derfor er det vigtigt, at du er en god rollemodel og selv opfører dig i trafikken, som du ønsker, dit barn gør. Det er lettere at skabe gode, holdbare vaner hos børn end ændre på dårlige vaner hos voksne.

Vi forventer at forældre

• følger deres børn i skole indtil børnene er sikre i trafikken
  • træner skolevejen med deres børn
  • sørger for at børnenes cykler er lovlige
  • parkerer deres cykler uden for skolens område på Duevej eller på Fuglebakkevej

På vej til og fra skole

Til fods

Da langt de fleste elever på Skolen på Duevej bor tæt på skolen, anbefaler skolebestyrelsen, at så mange børn som muligt går til skole. Dette minimerer antallet af biler på skolevejene og gør dermed området mere sikkert at færdes i.

På cykel

Selv om færdselsloven siger, at børn over 6 år må cykle alene, kan man ifølge Cyklistforbundet ikke regne med, at børn kan cykle sikkert i trafikken, før de er 10 - 12 år. Skolebestyrelsen henstiller derfor til, at elever, der cykler til skole, følges af en forælder eller anden trafikkyndig, indtil eleven er sikker i trafikken. Både elever, søskende, forældre og ansatte opfordres til at bruge cykelhjelm

I bil

Vi opfordrer forældre til at parkere længere væk fra skolen og sætte børnene af, så de kan gå det sidste stykke til skolen.

Det er nødvendigt for at sikre børnene en sikker og overskuelig adgangsvej til skolen. Der er stopforbud foran skolen både på Duevej og Fuglebakkevej. Vi forventer naturligvis, at forældre i bil overholder stopforbud og øvrige færdselsregler af hensyn til børnene.

Skolepatrulje

Der er uddannede skolepatruljer hver dag fra 7.50 - 8.00 ved de tre fodgængerovergange.

Elever, forældre og ansatte skal bakke op om skolepatruljen og respektere deres anvisninger.

Undervisning

Skolen har udarbejdet forslag til indhold og materialer til færdselsundervisningen i indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen.

Årgangsteamet har ansvaret for færdselsundervisningen, der er et obligatorisk emne.

Skolen har en færdselskontaktlærer, som styrer skolepatruljerne, vejleder lærerne og har kontakten til politiet.

Andet

Gåprøve gennemføres i indskolingen.

Cyklistprøve afholdes i foråret i 6. klasse.

Skolebestyrelsen har udarbejdet princip for brug af cykelhjelme i forbindelse med ture.

Har du brug for råd og vejledning så kig på www.sikkertrafik.dk

Husk

Det forventes, at alle - både til fods, på cykel og i bil - overholder færdselsreglerne og respekterer skolepatruljen.

(Vedtaget af skolebestyrelsen d. 13.12. 2016)

Trafikpolitik rev. december 2016.pdf

Shape Created with Sketch.