Skærmpolitik for Skolen på Duevej
Denne skærmpolitik tager udgangspunkt i ”Frederiksbergmodellen[1]”, Undervisningsministeriets anbefalinger om begrænsning af digital distraktion og balanceret skærmbrug i grundskolen[2] samt input fra relevante organisationer, herunder Børns Vilkår[3] og Red Barnet[4].
I tillæg til denne politik skal bemærkes, at skolen med afsæt i princippet for digital dannelse samt i trivsels- og antimobbestrategien gennemfører relevante forløb, der understøtter elevernes digitale trivsel og dannelse.
Skærm- og mobilfri skole, SFO og klub
Eleverne har ikke mobilen på sig i undervisningen, SFO’en og i klubben. Pauser og frikvarterer er helt skærm- og mobilfrie. Skolen sikrer pauser i skoledagen, der understøtter ro og fordybelse samt frikvarterer, der bidrager til fysisk aktivitet samt fællesskabende, skærmfrie aktiviteter.
Mobilen anvendes i undervisning, SFO og klub, hvis læreren eller pædagogen vurderer, at den er relevant og har et klart pædagogisk formål – dette dog fortrinsvis på de ældste årgange, da skolen ikke ønsker at anspore forældre til at give deres børn smartphones tidligere end 8. klasse.
Skærmfri skole, SFO og klub omfatter endnu ikke andre digitale enheder som fx smartwatches.
Retningslinjer for alle årgange i både undervisning og fritidstilbud
Mobilfrihed
Indskolingen: Mobilerne er gemt væk i undervisning og SFO.
Mellemtrin og udskoling: Eleverne afleverer deres mobil ved skoledagens begyndelse og får den retur ved skoledagens afslutning. Skolen sørger for sikker opbevaring i skoletiden[5].
Forældrene er rollemodeller og lægger mobilen væk, når de er på skolen, i SFO og klub.
Personalet anvender kun mobilen arbejdsrelateret og undtagelsesvist i elevernes nærvær.
Skærmfrihed
Computere i undervisningen: Er lukkede ved undervisningens start og afslutning, så underviser og elever kan ”tjekke ind og ud” med nærvær og øjenkontakt.
Gruppearbejde og skærme: Lærerne opfordrer i forbindelse med gruppearbejde, eleverne til at anvende maksimalt én skærm per gruppe for at fremme samarbejde og mindske distraktioner.
Filmvisning: Sker kun som en fælles, voksenstyret aktivitet med et klart pædagogisk formål.
Digitale hjælpemidler til elever med særlige behov: Elever med funktionsnedsættelser eller andre særlige behov har ret til at anvende digitale hjælpemidler, der sikrer dem lige muligheder for læring og udvikling.
Indskoling og SFO
Begrænset skærmbrug: Fokus i indskolingen er på analog læring og fysisk aktivitet. Elevernes skærmbrug skal begrænses til aktiviteter, hvor det er pædagogisk relevant.
SFO: Gaming er en tidsbegrænset, voksenstyret aktivitet. Der er opmærksomhed på, hvilke spil, der passer til aldersgruppen, hvor lang tid, der spilles og det sociale fællesskab – altså hvem, der spiller sammen.
Mellemtrin og klub
Balanceret skærmbrug: Eleverne anvender digitale enheder i undervisningen, når det er didaktisk hensigtsmæssigt. Lærerne sikrer balance ml. analoge og digitale læringsmidler og -aktiviteter.
Klub: Gaming er en tidsbegrænset, voksenstyret aktivitet. Det samme gælder i klubbens computerrum, hvor eleverne kan booke én computertid pr. dag.
Udskoling og ungdomsklub
Reflekteret skærmbrug: Eleverne hjælpes til en øget bevidsthed om skærmenes anvendelse som et lærings-redskab. De anvender digitale enheder i undervisningen, når det er didaktisk relevant. Lærerne sikrer fortsat balance ml. analoge og digitale læringsmidler og -aktiviteter.
Ungdomsklub: Mandag og onsdag er der i tidsrummet 17-21 kun få restriktioner for elevernes mobil- og skærmbrug. Dette gælder ligeledes for elever, der opholder sig i UK-rummet.
Forældresamarbejde
Skolen inviterer forældre på 1. årgang til oplæg omkring skærmbrug og faciliterer i forlængelse heraf klassevist en drøftelse af forældreaftaler omkring smartphones og sociale medier.
På forældremøder de følgende år genbesøges eventuelle forældreaftaler indgået året før m. h. p. at drøfte behov for justeringer.
Firewalls
Frederiksberg Kommune har etableret en ”Black List-arbejdsgruppe”, som arbejder med at udvikle effektive firewalls for at mindske distraktion af eleverne, når der anvendes skærme i undervisningen.
Skolen melder løbende ind til arbejdsgruppen, når der er behov for yderligere blokeringer af hjemmesider.
Forældre kan ligeledes melde ind til denne ”Black List-arbejdsgruppe” ved at tage kontakt til klasselæreren.
Denne politik er forhåndsgodkendt af skolebestyrelsen i juni 2025. I sensommeren 2025 kvalificeres den i samarbejde med elevråd og personale inden en endelig godkendelse i skolebestyrelsen.
[1] Link: Frederiksbergmodellen
[2] Link: UVM’s anbefalinger til skærmbrug i grundskolen
[3] Link: Skærmanbefalinger for fagpersoner
[4] Link: SletDet Rådgivningen
[5] Mobiler medbringes på eget ansvar, og det er hjemmets forsikring, der skal dække evt. skader eller bortkomst