Bevægelsespolitik for skoledelen
Baggrund og mål for bevægelsespolitikken
På baggrund af sundhedsprofilen af de 0-25-årige i Frederiksberg Kommune har kommunalbestyrelsen besluttet, at der skal udarbejdes og implementeres bevægelsespolitikker i skoler, SFO og klubber.
Det er skolens mål, at alle børn får lige mulighed for fysisk aktivitet i hverdagen samt at styrke skolens rolle som aktiv medspiller i det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde.
Skolens nuværende bevægelseskultur (beskrevet herunder) danner grundlaget for at opfylde ovenstående mål.
Beskrivelse af skolens nuværende bevægelseskultur
Eleverne har mulighed for fri bevægelse flere gange om dagen, fx ved styrede bevægelsesaktiviteter i udvalgte fag.
Alle elever fra børnehaveklasse til og med 6. klasse skal ud af klassen og i skolegården i alle frikvartererne. Eleverne fra 7. - 9. klasse må forlade skolen i de store frikvarterer.
I frikvartererne er der elever fra mellemtrinnet, der fungerer som ”Venner i gården”. De hjælper de andre elever med at sætte lege i gang.
I de mindste klasser arrangerer lærerne ofte legeaftaler/fælleslege inden frikvartererne. Dette medvirker til, at eleverne er aktive i frikvarteret.
Skolen skal tilbyde mulighed for aktivering af elever på samtlige trin, fx ved at have en aktivitetskasse med bolde, sjippetove, kegler m.m. til brug i undervisningen og pauserne.
(Revideret 2023-05-30)