Skolen på Duevej logo

Mad og måltidspolitik

Mad - og måltidspolitik for Skolen på Duevej

Undervisningsdelen:

Det er skolens holdning, at måltider indtages i fællesskab med andre og det er forældrenes ansvar at sørge for sunde kostvaner for deres børn.

• Eleverne har mad med hjemmefra og en ”10 mad” og for de store børn noget mad til sene eftermiddage
  • For 0.-6.kl. spises frokosten i fællesskab i klassen
  • Der kan bestilles mælk fra Frederiksberg mælkeforsyning
  • Der kan bestilles frugt via en frugtordning
  • I forbindelse med undervisningen i Madkundskab anvendes der fortrinsvis økologiske produkter.  I madkundskab følges Fælles Mål for undervisningen

Fritidsdelen:

• Det er det overordnede mål for SFO og Klubs mad – og måltidspolitik, at den mad vi serverer er sund og mættende for børnene, så de har energi til at lege med deres kammerater og deltage i aktiviteterne. I det lange perspektiv er visionen at medvirke til at forebygge overvægt og livsstilssygdomme med henblik på, at børnene får et langt og sundt liv. Dette kommer til udtryk i følgende delmål:
  • SFO og klub opfordrer børnene til at gøre brug at tilbuddet om eftermiddagsmad.
  • Det er målet at medvirke til at sund mad - og spisevaner bliver en naturlig del af børnenes hverdag.
  • Klubben opfordrer børnene til at gøre brug af tilbuddet om aftensmåltid.
  • Børnene bliver inddraget i serveringen af eftermiddagsmåltidet eller aftensmåltidet svarende til deres alder.
  • Børn som møder tidligt på SFO før skoletid får tilbudt et sundt morgenmåltid.

Ansvarlige og evaluering

• Leder af Skole, SFO og klub har det overordnede ansvar for Mad- og måltidspolitikken og Mad og måltidsaktiviteterne evalueres og udvikles løbende på personalemøder.