Forventninger til forældre

På Skolen på Duevej er det et fælles ansvar for de voksne omkring barnet at udvikle barnet fagligt, socialt og personligt. Det sker i et tæt samarbejde mellem de voksne på skolen og de voksne derhjemme. Som forældre skal man indgå i dette samarbejde, for det har afgørende betydning for, hvordan børnene klarer sig i skolen. Alle voksne omkring barnet, både på skolen og derhjemme, skal optræde som rollemodeller.

Forældrenes ansvar

Forældrene til børn i indskoling og på mellemtrinnet sørger for, at barnet er undervisningsparat

1. Forældre holder sig dagligt orienteret på Aula
  2. Barnet har bøger og materialer med til undervisningen
  3. Barnet møder til tiden og er klar til undervisning kl.8.00. Dette kræver at barnet er ankommet og sidder parat i klassen kl. 07.57 når klokken ringer første gang.
  4. Barnet har mad med og er udhvilet, når det møder i skole
  5. Barnet har forberedt sig til timerne.
  6. Barnet har spist morgenmad

Forældrene til de større børn (i udskolingen) støtter op om at barnet selvstændigt kan sikre egen undervisningsparathed.

Forældrene er engageret i barnets skolegang og klassens trivsel

1. Deltager aktivt i arbejdet i trivselsgrupperne
  2. Deltager i forældremøder og skole-hjem-samtaler
  3. Følger med i barnets undervisning og spørger til, hvad barnet har lært
  4. Tager vare på alle elevers trivsel, så ingen elever er uden for fællesskabet.

Forældrene er loyale over for skolen

1. Er der noget, man undrer sig over, eller som bekymrer, eller noget, man synes burde være anderledes, kontakter man læreren/pædagogen
  2. Taler ikke negativt om skolen, dens personale eller andre børn i barnets påhør
  3. Overholder de aftaler, der er indgået på forældremøder
  4. Overholder skolens principper for god dialog
  5. Overholder skolens ordensregler
  6. Overholder færdselsreglerne, når man færdes i trafikken med barnet til og fra skole.

Skolens ansvar

Klassens lærere og pædagoger er engageret i dialogen med forældrene

1. Sørger for klassens forældre får afstemt og drøftet hvordan Aula skal bruges i klassen
  2. Sørger for at klassens forældre drøfter brug af sociale medier blandt klassens elever, når behov for dette opstår
  3. Sørger for at klassens forældre får mulighed at drøfte de emner som optager klassens børn og voksne – fagligt og socialt
  4. Overholder skolens principper for god dialog

Klassens lærere og pædagoger er ambitiøse på vegne af det enkelte barn, og på vegne af klassen som helhed

1. Sikrer at der ved skole-hjem samtale gives en tilbagemelding der giver indsigt i barnets læringspotentiale, udvikling og trivsel.
  2. Arbejder kontinuerligt på at forbedre klassens faglige niveau, og sikre det sociale sammenhold og den enkelte elevs trivsel

(Vedtaget af skolebestyrelsen d. 14.06.2022)