Principper for skole/hjemsamarbejdet

Skolen oplyser forældrene om skolens værdigrundlag og forventningerne til samarbejdet

I forbindelse med indskrivningen til børnehaveklassen indkaldes forældre til en orienteringsaften om skole og SFO.

Børn og forældre inviteres til åbent hus på indskrivningsaftenen.

Skoleledelsen indkalder andre nytilkomne elever og forældre til en samtale ved skolestart.

Skole-hjem-samarbejdet tilrettelægges altid i et samarbejde mellem klasselærer/årgangsteam og klassens forældre. Det praktiske arbejde varetages af klassens planlægnings/trivselsgruppe og klasselærer/årgangsteam, men i øvrigt kan enhver af klassens forældre altid anmode om at få punkter eller emner taget op på et forældremøde eller skole-hjem-samtale. Klasselæreren er koordinator i skole-hjem-samarbejdet.

Hvert år ved skolestart arrangeres et forældremøde, som ligger efter kl. 17.00 med følgende emner:

• Forældre og personalets forventninger til hinanden og til skoleåret.
  • Klassens trivsel.
  • Etablering af planlægnings-/trivselsgrupper. Desuden udpeges en kontaktperson til skolebestyrelsen blandt forældrene.
  • Orientering om de faglige årsplaner i hovedpunkter, herunder en foreløbig kalender over årets arrangementer. Orienteringen kan ske skriftligt forud for forældremødet.

Der afholdes én skole-hjem-samtale om året med det formål at skabe en åben og tillidsfuld dialog mellem elev, forældre og lærere om den enkelte elevs trivsel og udvikling, samt at elev, forældre og lærere engagerer sig i elevens udvikling og i fællesskab opstiller mål for eleven.

I løbet af skoleforløbet kan der tages emner op med forældrene, som er relevante for årgangen. Af mulige emner skal nævnes: fødselsdage, mad- og måltidspolitik, alkohol, rusmidler, UU-vejleder, valg af tysk og fransk, besøg af SSP m.v.

Skolens ledelse stiller sig altid til rådighed i skole-hjem-samarbejdet.

(Revideret af skolebestyrelsen juni 2021)