Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for undervisningens organisering

Princip for undervisningens organisering

 

1. Formål og mål

Formålet med princippet for undervisningens organisering er at skabe rammer, der sikrer skolens målsætning og kerneopgave:

”At skabe progression i elevernes læring, trivsel og dannelse.”

2. Klassedannelser

Skolen tilstræber at skabe socialt og fagligt velfungerende klasser, hvor alle elever oplever at være en del af klassefællesskabet, og hvor der er plads til forskellighed i faglighed, personlighed og behov.

Ved dannelse af nye klasser tager skolen afsæt i nedenstående kriterier:

  • Relationer mellem elever og elevgrupper
  • Understøttelse af faglig og alsidig udvikling
  • Opmærksomhed på elever med særlige behov
  • Køn og kulturel mangfoldighed
  • Elevtal

Skolen tilstræber at inddrage relevante ønsker og perspektiver på klassedannelserne fra børnehaver, andre fagprofessionelle, forældre og ansatte.

Ved ændring i eksisterende klassedannelser tager skolen afsæt i ”Princip for nye klassedannelser.”

3. Skoledagens længde og undervisningstimetal

Med afsæt i gældende regler for Frederiksberg Kommunes skolevæsen samt Undervisningsministeriets vejledende timetal tilstræber skolen at gøre elevernes skoledag kort og tilrettelægger den således, at hverdagen rummer plads til leg, bevægelse og fritidsinteresser.

4. Skolens arbejde med elevernes udvikling i de faglige og sociale fællesskaber

  • Undervisningsmiljøet bør skabe de bedst mulige betingelser for elevernes læring. De fagprofessionelle bør således være klædt på til at undervisningsdifferentiere og til at praktisere god klasseledelse.
  • Der formuleres positive, høje forventninger til elevernes faglige og alsidige kompetencer.
  • Eleverne bør i så høj grad som muligt inddrages i arbejdet med at definere mål for egen læring.
  • Skolen evaluerer primært elevernes læring formativt og anvender denne til give eleverne feedback, der fremmer deres faglige og alsidige læring.

5. Skemamæssige hensyn

  • Skoleskemaet skal give eleverne en sammenhængende og varieret skoledag.
  • Skoledagen tilrettelægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser fra undervisning, tid til leg og til at spise.
  • Skemaet er tilgængeligt for skolens elever, forældre, personale, ledelse og samarbejdspartnere.
  • Skolen tilstræber, at der er mulighed for aktivitetsbaseret undervisning, ture ud af huset og samarbejde med eksterne parter.

6. Supplerende undervisning og anden faglig støtte

Skolen tilstræber at tilgodese alle elevers læring og trivsel og tager afsæt i Undervisningsministeriets anvisning om, at elever ”med særlige behov så vidt muligt ikke skal udskilles til særlige undervisningstilbud, men undervises sammen med deres kammerater i den almene undervisning[1]”.

Citatet understreger, at alle elever har ret til at modtage samme undervisningsindhold og -omfang som deres klassekammerater. Skolen tilstræber derfor, at den faglige understøttelse af elever primært sker inden for rammerne af den almindelige klasseundervisning – på en måde, som både kan hjælpe den enkelte elev og klassen som helhed. Det kan fx være i form af:

  • Undervisningsdifferentiering
  • Holddannelse
  • Timer med flere undervisere i klassen

Såfremt skoleledelsen vurderer, at en elev har behov for supplerende undervisning eller anden faglig støtte ud over ovennævnte indsatser, udarbejder skolen en individuel, pædagogisk handleplan for elevens faglige udvikling. Skolen inddrager elevens og forældrenes perspektiv i udarbejdelsen af den pædagogiske handleplan.

7. Undervisningsdifferentiering og holddannelse

Skolen tilrettelægger undervisningen under hensyntagen til elevernes faglige og personlige forudsætninger bl.a. ved brug af undervisningsdifferentiering. I forbindelse med holddannelse tilstræber skolen at:

  • Bruge holddannelse på tværs af årgangen til fremme af undervisningsdifferentiering og elevernes motivation samt til faglig understøttelse af eleverne og fællesskabet på skolen.
  • Bruge holddannelse til faglige udviklingsforløb for alle elever.
  • Evaluere den enkelte elevs holdplacering løbende.
  • Kvalitetssikre holddannelsen løbende.

8. Temadage og anderledes dage

Skolen tilstræber, at:

  • Anderledes dage og temadage muliggør samarbejde på tværs af årgange og klassetrin.
  • Anderledes dage og temadage fastlægges i skolens kalender inden skoleårets begyndelse.
  • Involvere eleverne i planlægningen, hvor det er meningsfuldt.
  • Der i organiseringen tages særligt hensyn til elever, der har det svært med opbrud i skoledagens faste struktur.

9. Tilsyn med eleverne

Tilsynet træder i kraft 10 minutter før undervisningen begynder, og det slutter, når eleverne har haft rimelig tid til at forlade skolen efter sidste lektion. Ved skoledagens afslutning kan tilsynet udføres ved, at eleverne får instruks om, hvordan de skal forholde sig.

  • Tilsynet tilpasses elevernes alder, lokalers indretning samt den pågældende aktivitet. Der er skærpet tilsyn, når eleverne opholder sig i lokaler med særlige risikofaktorer.
  • I undervisningstiden fører det undervisende personale tilsyn med eleverne – også ved spontane pauser i timens løb.

De ældste elever må gerne forlade skolens område, og tilsynet kan her udføres ved, at eleverne får instruks om, hvordan de skal forholde sig.

10. Fordeling af arbejdet mellem lærere og andet pædagogisk personale

Skolen tager afsæt i skolens ”Retningslinje for fag- og opgavefordelingen”.

  • Den fagopdelte undervisning varetages så vidt muligt af undervisere med undervisningskompetencer i det pågældende fag.
  • Medarbejdere, der varetager vejlederfunktioner og andre former for understøttende funktioner, har relevant, kompetencegivende efter-/videreuddannelse – eller tilbydes at påbegynde en sådan.
  • Ved fordeling af lærings- og trivselsrelaterede arbejdsopgaver tages så vidt muligt højde for opgavens indhold og omfang, medarbejderens erfaring og kompetence samt klassens behov og sammensætning.

11. Eksterne samarbejdspartnere

Skolen tilstræber at sikre eleverne en bred vifte af oplevelser med det omkringliggende samfund og at agere opsøgende og åbent i forhold til samarbejder eller partnerskaber med relevante virksomheder samt idræts- og kulturinstitutioner.

12. Vikardækning

Skolen tager afsæt i ”Retningslinje for kvalitet i skolens vikardækning” og tilstræber:

  • At vikardækningen så vidt muligt foretages af et for eleverne kendt ansigt.
  • At langvarigt fravær dækkes på en vedvarende og sammenhængende måde, så der kan skabes kontinuitet i elevernes undervisning – samt at relevante forældre orienteres om planen herfor.
  • At vikardække med fagligt kvalificeret personale.

Bestyrelsens tilsyn med dette princip

Skolebestyrelsen fører årligt tilsyn med dette princip på bestyrelsesmødet i april. Tilsynet føres ved, at bestyrelsen beder skoleledelsen samt elev- og medarbejderrepræsentanter om at tilkendegive, hvordan skolen oplever at være kommet i mål med princippets punkter i det forgangne skoleår.

Bestyrelsen kan til enhver tid vælge at føre flere tilsyn med hele eller dele af dette princip, såfremt bestyrelsen oplever behov for dette. I sådanne tilfælde beder skolebestyrelsen om en skriftlig, konkret og målrettet redegørelse ved at udfylde bestyrelsens skabelon til formålet, ”Skabelon – redegørelser til skolebestyrelsen.” 
 

Kvalificeret og vedtaget i MED-udvalget den 29. august 2025. Godkendt af Skolebestyrelsen i oktober 2025 

[1] Regler om inklusion | Børne– og Undervisningsministeriet