Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Elevernes faglige og alsidige udvikling

Alle ved, at skolen er den læringsarena, hvor eleverne skal tilegne sig fagligt, relevant stof og blive så dygtige, som de hver især kan inden for de fagspecifikke områder. Men der kan være et lidt ensidigt fokus på det fagspecifikke og en tendens til, at den mere alsidige udvikling – det vi ofte betegner som dannelse – glider i baggrunden.

Elevernes alsidige udvikling er imidlertid en central del af elevernes samlede læringsproces. Her handler det bl.a. om at styrke deres evne til selvregulering og til at træffe kloge valg for sig selv. Der er derfor også fokus på at styrke elevernes sociale kompetencer, vedholdenhed, selvstændighed, samarbejdsevner, kreativitet, nysgerrighed og engagement i undervisningen. Dette arbejde er typisk indlejret i det fagspecifikke felt, hvor det faglige stof kobles med arbejdsmetoder og refleksioner, der bl.a. understøtter elevernes forståelse af dem selv og deres samspil med andre.

På skolen på Duevej har vi således en bred forståelse af den udvikling, som eleverne gennemgår i løbet af deres skolegang, og dette kommer til udtryk i vores definition af skolens kerneopgave:

At skabe progression i elevernes læring, trivsel og dannelse.