Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kontaktforældre og trivselsgrupper

Kontaktforældre og trivselsgrupper

Skolen på Duevej lægger stor vægt på, at samarbejdet mellem skolen og hjemmet bygger på ligeværd, tillid og gensidig respekt. Ansvaret for, at eleverne får en god og tryg skolegang, ligger både hos skolen og hos forældrene – det er en opgave, vi bedst løser i fællesskab.

Skolebestyrelsen har derfor formuleret et sæt principper for samarbejdet mellem skole og hjem, der er gældende for hele skolens virksomhed og for alle dens forældre – disse findes på skolens hjemmeside. Trivselsgrupper og kontaktforældre spiller imidlertid også en stor rolle i trivselsarbejdet i de enkelte klasser og i det mere direkte samarbejde med skolens bestyrelse, og vi har derfor formuleret denne beskrivelse af, hvad de to roller indebærer.

Trivselsgrupper

På Duevej etableres forældrestyrede trivselsgrupper i alle klasser. Hensigten med trivselsgrupperne er at tilrettelægge og gennemføre aktiviteter i fritiden, hvor børnene kan være sammen og styrke deres indbyrdes relationer. Samtidig kan forældrene lære hinanden og hinandens børn at kende, så de lettere kan samarbejde om de udfordringer, der måtte opstå i skoleforløbet. Håbet er at fremme klassens trivsel og forebygge konflikter og mobning.

Det er forventningen, at trivselsgrupperne laver aktiviteter sammen med og for klassens børn – både i de enkelte grupper og også samlet. Det kan være til fællesspisning, rundbold, fri leg i parken eller, hvad grupperne nu måtte have af gode idéer. Det vigtigste er, at børn og forældre får nogle gode oplevelser sammen. I forbindelse med arrangementer for hele klassen vil det ofte være muligt at låne lokaler på skolen.
I udskolingen etableres ikke altid trivselsgrupper, men der nedsættes et trivselsudvalg blandt klassens forældre, der er initiativtagere af 2-3 trivselsarrangementer årligt.

Kontaktforældre

Vi ønsker at knytte forældrene i de enkelte klasser til skolebestyrelsens arbejde. Dette for at kunne opsamle indtryk og informationer om de emner, der generelt rører sig blandt forældrene og for at kunne præsentere og uddybe de ting, der optager skolebestyrelsen. På det årlige forældremøde vælges derfor klassevis en kontaktforælder, der fungerer som repræsentant for klassen og som et direkte bindeled til skolebestyrelsen.

Rollen som kontaktforælder løber ét skoleår ad gangen. I den periode inviterer skolebestyrelsen til 1-2 dialogmøder om forskellige emner, der vedrører skolens dagligdag. Emnerne og formen på dette møde kan variere – på nogle møder spiller deltagerne en mere aktiv rolle end på andre, men fælles for alle møder er, at vi ønsker tilbagemeldinger fra forældrene. Det er derfor vigtigt, at alle klasser er repræsenteret, og kan man som kontaktforælder ikke selv deltage, har man ansvar for at sende en anden repræsentant for klassen.

Efter møderne med skolebestyrelsen giver kontaktforælderen en orientering til klassens øvrige forældre om mødets indhold.

Det er ikke særligt tidskrævende at være kontaktforælder til skolebestyrelsen – og den eneste forudsætning er, at man er interesseret og oprigtigt har lyst til at varetage opgaven. 
 

Kvalificeret på afdelingsmøderne den 9. september 2025. Vedtaget af skolebestyrelsen i oktober 2025