Princip for arbejdet med Digital Dannelse
Formål
Eleverne skal være i stand til at håndtere deres digitale liv på et reflekteret og oplyst grundlag.
Mål
Eleverne skal i løbet af deres skolegang:
- Præsenteres for de forskellige digitale platforme de kan møde i deres liv
- Lære deres rettigheder i forbindelse med indhold og ageren på diverse platforme at kende
- Lære at forholde sig kritisk og reflekteret til indhold på nettet
- Lære at forholde sig kritisk og reflekteret til kommunikation på nettet
Skolens ansvar
Med afsæt i Frederiksbergmodellens anbefaling nr. 8 laver skolen laver en overordnet undervisningsplan for digital dannelse. Af undervisningsplanen fremgår det på hvilke klassetrin eleverne skal undervises i de forskellige aspekter af digital dannelse. Klasseteamsne planlægger selv hvordan og hvornår de vil implementere emnerne i årets undervisning. Skolen udarbejder videns- og færdighedsmål for Digital Dannelse. Denne vil være inddelt i følgende underemner:
- Digitale fællesskaber
- Privatliv og sikkerhed
- Balance i en hverdag med digitale medier
- Digitale forretningsmodeller
- Demokrati og deltagelse
- Digitale krænkelser og skadeligt indhold
- Identitet og idealer
Videns- og færdighedsmålene justeres løbende i takt med at den digitale virkelighed udvikler sig.
Forældrenes ansvar
Forældrene er engagerede i elevens læring om digital dannelse. De taler om emnet hjemme og er nysgerrige på elevens tanker og viden om emnet, samt elevens ageren på diverse digitale platforme.
Godkendt af bestyrelsen 7/11 2025
Link til Frederiksberg modellen: https://www.frederiksberg.dk/media/blpkvtd1/frederiksbergmodellen-for-skaermbrug.pdf