Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for arbejdet med Digital Dannelse

Princip for arbejdet med Digital Dannelse

 

Formål

Eleverne skal være i stand til at håndtere deres digitale liv på et reflekteret og oplyst grundlag. 

 

Mål

Eleverne skal i løbet af deres skolegang:

  • Præsenteres for de forskellige digitale platforme de kan møde i deres liv
  • Lære deres rettigheder i forbindelse med indhold og ageren på diverse platforme at kende
  • Lære at forholde sig kritisk og reflekteret til indhold på nettet
  • Lære at forholde sig kritisk og reflekteret til kommunikation på nettet

 

Skolens ansvar

Med afsæt i Frederiksbergmodellens anbefaling nr. 8 laver skolen laver en overordnet undervisningsplan for digital dannelse. Af undervisningsplanen fremgår det på hvilke klassetrin eleverne skal undervises i de forskellige aspekter af digital dannelse. Klasseteamsne planlægger selv hvordan og hvornår de vil implementere emnerne i årets undervisning. Skolen udarbejder videns- og færdighedsmål for Digital Dannelse. Denne vil være inddelt i følgende underemner:

  • Digitale fællesskaber
  • Privatliv og sikkerhed
  • Balance i en hverdag med digitale medier
  • Digitale forretningsmodeller
  • Demokrati og deltagelse
  • Digitale krænkelser og skadeligt indhold
  • Identitet og idealer

Videns- og færdighedsmålene justeres løbende i takt med at den digitale virkelighed udvikler sig.

 

Forældrenes ansvar

Forældrene er engagerede i elevens læring om digital dannelse.  De taler om emnet hjemme og er nysgerrige på elevens tanker og viden om emnet, samt elevens ageren på diverse digitale platforme.

 

Godkendt af bestyrelsen 7/11 2025

 

Link til Frederiksberg modellen: https://www.frederiksberg.dk/media/blpkvtd1/frederiksbergmodellen-for-skaermbrug.pdf