Kære Henriette
Jeg ville gerne skrive til dig og skolebestyrelsen men jeg ved ikke hvordan jeg skriver til skolebestyrelsen. så jeg håber du ville hjælpe med at få beskeden videre.
Jeg tænker og bekymrer mig virkelig meget om klimaet. Derfor synes jeg at Vores skole ikke tænker nok på klimaet
- vi smider for meget papir ud
- vi smider for meget papir ud. i stedet for at vi smider papiret om vi ikke kan bruge længere, kan vi genbruge det: tegne på bagsiden eller bruge allerede brugt papir i stedet for at købe nyt. Så sparer skolen og så penge, på nyt papir.
- vi genbruger det ikke
- vi genbruger ikke. vi har kun 3 skraldespande og i nogen klasser kun 2 en mad, papir og restaffald. Og mare bruger kun rest. I stedet kan man få flere så vi sorterer vores skrald noget mere end kun at smide det i rest så det bliver brændt og skaber CO2.
- vi bruger for meget skærm med strøm
- vi bruger vores computere for meget. For det første folk laver ikke mere med computere, det spiller spil og det er lige meget hvor mange websites i banner, finder folk altid flere. For det andet når man er ude til pause står computeren bare tændt og bruger strøm, og strøm skaber CO2, når der ikke er vind eller sol. For det tredje at bruge computere styrker ikke fællesskabet. Jeg har haft mange gange hvor jeg er blevet sur på mine klassekammerater fordi de bare sider og spiller. Man snakker heller ikke så meget til hinanden som man ellers ville gøre. Man kan også skifte computere til mørk i stedet for lys stillingen. Børnene skal ikke have deres egen computere til at de går i 7 klasse i stedet for 5.
- vi er ude og samle skrald kun 1 gang om året
- vi er kun ude og samle skrald en gang om året. Man kunne komme ud og samle mere skrald om året FX, en gang om måneden. Så kunne man lave matematik med hvor mange skralde poser man har samlet. Den styrke også fællesskabet fordi man går sammen med sine venner og gør noget godt for verden. Når vi er ude og samle skrald nu er vi kunne tæt på skolen og der er ikke så meget skrald som der er i storbyen.
- Vi printer for meget papir
- vi printer for meget papir. Hver gang der er en opgave, printer lærerne et papir til hver og flest gange er det kun print på en side. Derfor kunne man i stedet printe et stort papir som børne kunne komme op og kigge på, eller kan lærerne forklare det bedre så man ikke har brug for at printe opgavebeskrivelser, lave mindre opgaver med papir men i stedet, få børne til at snakke samen og finde på noget selv og forklare det til de andre, så får børne mere mod til at snakke foran folk, og huske hvad de skal sige. Man kunne også komme den for mere en at side ned hele dagen. Lærerne kan også skrive på tavlen i stedet for at printe opgavebeskrivelsespapirer.
- Undervisnings ideer
1. Komme uden for og samle skrald og lave matematik med det
2. få eleverne til at fremvise med ord og bruger deres fantasi.
3. læs boger fra biblioteket og under søg dem, snak om bøgerne
4. i madkundskab kan man lave endnu mere grøn mad, slet ikke bruge kød over hovedet
5. man kan stadig have kontext men kun den hårde bog og ikke træningsheftet. Fra 3 klasse op
6. i de mindre klasser kan man lave mere aktiv undervisning, synge sange, lege undervisnings lege, som en leg med matematik.
7. til de mindre klasser få dem til at lytte til boger eller noget i den stil
Jeg ved godt at det er meget at ændre på, men det er bedre for klimaet og fællesskabet. Vi skal ikke gøre det hele på en gang men vi skal idet mindste gøre nogen af tinge. Vi behøver ikke at afskaffe computere, men vi skal bare bruge men mindre. Genbrug mere og tænke mere grønt end vi gør nu.
Kærlig hilsen elev fra 6.c