Ledelsens oplæg til bestyrelsen
Ifølge FN’s børnekonvention, artikel 31, har alle børn ret til at hvile og til at lege. Det har de selvfølgelig allerede mulighed for på Duevej, men vi anser 10-pausen for at være alt for kort til, at eleverne kan nå dét, som en reel pause bør tilbyde: Lege, spise, spille spil, toiletbesøg og mulighed for at give den lærende hjerne hvile.
Dette er med den nuværende pausetid særligt vanskeligt for eleverne på 0.-6. årgang, idet de altid skal opholde sig udendørs i pauserne, og en stor del af pausen går derfor med at komme i og ud af overtøjet. Eleverne i udskolingen behøver ikke at gå ud, men som Alexander Holtse fra 9. årgang fortalte på sidste SKB-møde, vil en udvidelse af formiddagspausen betyde, at de store elever får bedre tid til fx at spille kort eller brætspil og til at spise – flere af dem har ikke den store appetit til morgenmad, fordi de ikke føler sig rigtig vågne, inden de tager i skole.
Vi ønsker at udvide elevernes formiddagspause fra 15 til 30 minutter. Vi ønsker en udvidelse, der både kan give bedre rum for voksenstyrede, pædagogiske pauseaktiviteter, men også blot til længere pauser, hvor eleverne kan nå at lade tankerne flyve og selv sætte rammen for legen. Børn lærer bl.a. at samarbejde, konflikthåndtere og ”forhandle” gennem legen, men det forudsætter tid og rum til fordybelse i legen.
Konsekvenser for skoledagens længde | |
Indskoling: | Ved konvertering af UUV til to-voksentimer går alle tre årgange fra 30 til 29 lektioner/uge Skoleugen bliver 30 min. længere (mere pausetid): Man-tor: 15 min. senere fri/SFO-tid – Fre: 30 min. tidligere fri/SFO-tid |
Mellemtrin: | 4. og 5. årgang går 2 lektioner ned om ugen = Skoleugen afkortes m. 15 min. 6. årgang går 1 lektion ned om ugen = Skoleugen bliver 30 min. længere (mere pausetid) |
Udskoling: | 7. og 8. årgang går 2 lektioner ned om ugen = Skoleugen afkortes m. 15 min. 9. årgang går 1 lektion ned om ugen = Skoleugen bliver 30 min. længere (mere pausetid) |
Sammenkog af pædagoggruppens perspektiv på en udvidelse af formiddagspausen
- To pædagogteams ser kun fordele
- De andre er mere delte og mener, at det er vigtigt, at en længere pausetid både anvendes til fri leg, men også
til voksenstyrede aktiviteter
Sammenkog af lærergruppens perspektiv på - og spørgsmål til - en udvidelse af formiddagspausen
- Hvem har efterspurgt længere pause? Er det lærere, elever eller ledelsen?
- Er der evidens for, at det er bedre for eleverne med længere frikvarterer?
- Hvor skal tiden/timerne komme fra? Hvilke andre opgaver skal vi ikke længere lave?
- 7.-9. årgang har sagt nej til at møde senere, fordi de ikke vil have senere fri – det er vel det, der sker nu?
- De yngste elever har mere brug for små ”luftere” i løbet af undervisningstiden end for en længere pause
- De ældste elever får bedre tid til at nå i NETTO/MENY
- Nogle elever vil nyde længere pauser – andre vil ikke
- Afprøvning kan give os bedre indblik i elevernes ønsker og behov