Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen på Duevej logo
Mobil menu

Princip for klassesammenlægninger

Hovedprincip:      

Antallet af klasser på et klassetrin bør svare til det antal klasser, skolen får bevilling til på det      
pågældende klassetrin.      

Procedure før klassesammenlægning:

  • Beslutningen om klassesammenlægningen skal efter udtalelse fra skolebestyrelsen og fra      
    årgangens lærerteam træffes af skolens ledelse.
  • Beslutningen meddeles klassetrinnets forældre.
  • Klassetrinnets kontaktforældre inviteres til et informationsmøde med skolens ledelse og      
    lærerteam.
  • Alle elever inviteres til en individuel samtale med lærerteamet med udgangspunkt i et      
    interviewark med fokus på børnenes tanker om og forventninger til klassesammenlægning,
    læringsmakkere, læringsmiljø, kammerater og næste skoleår.
  • Lærerteamet og ledelse fordeler de nye klasser ud fra følgende kriterier:
    1. Meningsfuld kønsfordeling
    2. Sociale relationer og dynamikker
    3. Udfordrende læringsmiljøer med plads til alle
    4. Elevmedindflydelse (jf. individuelle samtaler)

Opmærksomhedspunker efter klassesammenlægning:

  • Trivsel
    • Lærertemaet og forældregrupperne skal i samarbejde fortsat arbejde med at styrke      
      trivslen i klassen både i skole- og fritid.
  • Fagligtrivsel
    • Lærerteamet skal arbejde med at gøre plads til alle elever i de nye læringsmiljøer samt styrke      
      de faglige relationer eleverne imellem.
  • Forældregruppen
    • Ligesom eleverne er sammensat i en ny klasse, er forældregruppen det også. Derfor      
      skal klassetrinnets kontaktforældre skal have et særligt fokus på at styrke og      
      udbygge samarbejdet i den nye forældregruppe.

(Revideret 2023-05-30)