Hovedprincip:
Antallet af klasser på et klassetrin bør svare til det antal klasser, skolen får bevilling til på det
pågældende klassetrin.
Procedure før klassesammenlægning:
- Beslutningen om klassesammenlægningen skal efter udtalelse fra skolebestyrelsen og fra
årgangens lærerteam træffes af skolens ledelse. - Beslutningen meddeles klassetrinnets forældre.
- Klassetrinnets kontaktforældre inviteres til et informationsmøde med skolens ledelse og
lærerteam. - Alle elever inviteres til en individuel samtale med lærerteamet med udgangspunkt i et
interviewark med fokus på børnenes tanker om og forventninger til klassesammenlægning,
læringsmakkere, læringsmiljø, kammerater og næste skoleår. - Lærerteamet og ledelse fordeler de nye klasser ud fra følgende kriterier:
- Meningsfuld kønsfordeling
- Sociale relationer og dynamikker
- Udfordrende læringsmiljøer med plads til alle
- Elevmedindflydelse (jf. individuelle samtaler)
Opmærksomhedspunker efter klassesammenlægning:
- Trivsel
- Lærertemaet og forældregrupperne skal i samarbejde fortsat arbejde med at styrke
trivslen i klassen både i skole- og fritid.
- Lærertemaet og forældregrupperne skal i samarbejde fortsat arbejde med at styrke
- Fagligtrivsel
- Lærerteamet skal arbejde med at gøre plads til alle elever i de nye læringsmiljøer samt styrke
de faglige relationer eleverne imellem.
- Lærerteamet skal arbejde med at gøre plads til alle elever i de nye læringsmiljøer samt styrke
- Forældregruppen
- Ligesom eleverne er sammensat i en ny klasse, er forældregruppen det også. Derfor
skal klassetrinnets kontaktforældre skal have et særligt fokus på at styrke og
udbygge samarbejdet i den nye forældregruppe.
- Ligesom eleverne er sammensat i en ny klasse, er forældregruppen det også. Derfor
(Revideret 2023-05-30)