Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen på Duevej logo
Mobil menu

Princip for nye klassedannelser

Formål med nye klassedannelser er at

  • Skabe mulighed for nye sociale relationer i trygge rammer
  • Give den enkelte elev mulighed for at blive set på og forstå sig selv med nye øjne
  • Skabe nye elevkonstellationer og klassedynamikker, der kan komme den enkelte og fællesskabet til gode
  • Skabe bedre balance i den sociale og faglige klassesammensætning

Klassedannelseskriterier

  • Relationer mellem elever/elevgrupper
  • Køn og kulturel mangfoldighed
  • Opmærksomhed på elever med særlige behov
  • Elevtal i klasserne
  • Understøttelse af faglig og alsidig udvikling

Proces

Arbejdet med at danne nye klasser starter ideelt set i begyndelsen af skoleåret ved nedsættelse af
en arbejdsgruppe, der har til ansvar at udarbejde en detaljeret procesplan for en vellykket
klassedannelse. Arbejdsgruppen består af 2-3 medarbejdere fra teamet, afdelingslederen og evt. en
LT-vejleder. Procesplanen skal ideelt set ligge klar inden jul.

Første udkast til de nye klassedannelser udarbejdes af teamet. Endelig klassedannelse sker med
afdelingslederens accept.

Forældre og elever informeres løbende om processen og inviteres til møde, når procesplanen ligger
klar. Yderligere forældrehenvendelser varetages af ledelsen.

Der iværksættes trivselsarbejde før den endelige klassedannelse, og trivselsarbejdet fortsætter efter
ny klassedannelse.

De nye klasser effektueres i slutningen af skoleåret, så de kendte lærere kan skabe et godt
fundament for relationsarbejdet i de nye elevgrupper. Udviklingen i de nye klasser følges tæt af
afdelingsleder og årgangsteam og evalueres løbende med henblik på at justere og kvalificere
processen.

Ansvarsfordeling

Det er skolens ledelse, lærere og pædagoger, der beslutter, hvordan de nye klasser ser ud. Ledelsen
træffer den endelige beslutning.
Det er arbejdsgruppens ansvar at udarbejde og beskrive den konkrete klassedannelsesproces.

(Vedtaget af skolebestyrelsen i marts 2024)