Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for skolens arbejde med dysleksi

Nøglen til at mindske ordblinde elevers udfordringer i skole og senere uddannelse er inkluderende lærings-miljøer, der giver dem mulighed for at udvikle sig og deltage på lige fod med de andre elever. Formålet med dette princip er således at sikre, at elever med dysleksi har de samme muligheder som andre elever for deltagelse i samt læringsmæssigt udbytte af klassens undervisning.

Definition af dysleksi

Den internationale dysleksiforening definerer dysleksi således:

”Dysleksi er en specifik indlæringsvanskelighed af neurobiologisk oprindelse. Dysleksi er kendetegnet ved vanskeligheder med sikker eller hurtig ordafkodning, stavevanskeligheder og vanskeligheder med at forbinde de enkelte bogstaver og bogstavfølger med deres konventionelle lyde.”

Dysleksi er dermed at betragte som en varig funktionsnedsættelse. Det er krævende, men ikke umuligt for ordblinde elever at udvikle læse- og skrivekompetencer, men dysleksi kan ikke ”kureres” eller trænes væk. Elever med dysleksi vil have vanskeligere ved at læse og stave end andre elever, hvorfor inddragelse af kompenserende it-redskaber er vigtig (læse-/skriveteknologi, LST.)

Skolens ansvar

Alle elever, hvor der er mistanke om dysleksi, testes – og både elever med dysleksi og elever med dysleksi-lignende vanskeligheder tilbydes den nødvendige faglige understøttelse.

Skolen:

  • har en indsatsplan på læse-/skriveområdet, som sætter retning for læsevejledernes opgaveløsning og sikrer fokus på tidlige indsatser og identifikation. Planen opdateres løbende, så den til hver en tid afspejler den aktuelle praksis på skolen.
  • har det fornødne beredskab og kompetencer i medarbejderstaben til at vurdere elevernes behov for at blive testet og for at gennemføre valide test for dysleksi.
  • bestræber sig på at inddrage elevens forældre rettidigt og orientere fyldestgørende, inden eventuel testning iværksættes i samråd med både elev og forældre.
  • sikrer, at der snarest muligt efter test, der viser dysleksi, laves aftaler mellem elev, forældre, klasselærer og primære faglærere om omfang, indhold og organisering af den nødvendige understøttelse af elevens læringsproces, og at aftalerne fremgår af elevplanen.
  • stiller relevante kompenserende it-redskaber (LST) til rådighed for eleverne, underviser dem og deres forældre i brugen heraf og sikrer så vidt muligt, at redskaberne er individuelt tilpasset.
  • sikrer, at det undervisende personale ved, hvordan LST anvendes, og at alle undervisere af elever med dysleksi tilrettelægger og gennemfører dysleksivenlig undervisning og sikrer elevernes anvendelse af LST i undervisningen.
  • sørger for, at undervisningsmateriale så vidt muligt er digitalt tilgængeligt i en form, så elever med dysleksi kan tilgå det på lige fod med de øvrige elever.
  • sørger så vidt muligt i samarbejde med UU-vejledningen for, at elever med dysleksi får en smidig overgang til ungdomsuddannelse
  • støtter så vidt muligt netværk mellem elever med dysleksi samt forældre til elever med dysleksi
  • tilbyder kursus i LST og/eller ”tapping” til forældre til ordblinde elever
  • arbejder med at understøtte et positivt selvbillede hos ordblinde elever og er opmærksom på deres samlede trivsel

Forældrenes ansvar

Forældrene:

  • samarbejder med klasselærer, primære faglærere og læsevejledere om at indgå aftaler om omfang, indhold og organisering af den faglige understøttelse af deres barns læringsmæssige udvikling
  • støtter deres barns læring, selvstændige læsning og skrivning samt brug af kompenserende it-redskaber i skolen og i hjemmet
  • tilstræber at dele deres viden i netværk med andre forældre til børn med dysleksi
  • bidrager til aftabuisering af dysleksi ved at være åbne omkring deres barns udfordringer

Forventninger til eleverne

  • Alle elever bakker op om klassekammerater med dysleksi samt opfordrer til og anerkender deres brug af LST.
  • Alle elever er åbne over for hinandens styrker og udfordringer – og bidrager positivt i klassens samtaler omkring det.
  • Elever med dysleksi arbejder aktivt for at blive bedre til at læse og skrive – og følger lærernes og læsevejledernes råd og anbefalinger.
  • Elever med dysleksi opfordres til at være åbne omkring deres læse-/skriveudfordringer – og beder evt. lærere eller forældre om hjælp til at tale om det i klassen.
  • Elever med dysleksi anvender LST i undervisningen – og når de laver lektier.
  • Elever med dysleksi læser også hjemme. De vælger bøger, som de har lyst til at læse/”lyttelæse.”

Vedtaget i skolebestyrelsen, februar 2025